فرهنگ خانواده باید ها و نبایدها

مشخصات کلی

نویسنده :  علی اکبر مظاهری

انتشارات : نورالزهراء

موضوع : بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی

شماره کتاب شناسی ملی : 3316905

تعداد صفحات: 530

شناسه: 29794

سایز : رقعی

نوع جلد :  سلفون (جلد سخت)

 

کتاب فرهنگ خانواده نوشته استاد علی اکبر مظاهری ، مشاور حوزه و دانشگاه است که بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی را در سه بخش و سی فصل سامان بخشیده است . بخش یکم درباره ی مهرات ها و ضرورت های زندگی خانوادگی ، بخش دوم درباره ی آسیب ها و آفت های زندگی خانوادگی و بخش سوم درباره ی مسائل دوران بازنشستگی و کهنسالی است . همچنین تجارب نویسنده با نام از زبان مشاور آورده شده است .

اطلاعات بیشتر

این کتاب شامل سه بخش است:

قسمت اول: به بیان مهارت‌ها و ضرورت‌های زندگی خانواده پرداخته و از اموری که فرد باید در زندگی خانوادگی خویش به آن‌ها اهمیت دهد و بر اجرای آن‌ها بکوشد یاد می‌کند.
قسمت دوم: به آسیب شناسی و آفت زدایی اختصاص یافته است. اموری که هر شخصی باید نسبت به ایجاد آن‌ها در خانواده خویش بیمناک بوده و از آن دوری کند و اگر خدای ناکرده در دام آن امور گرفتار شده، رهایی پیدا کند.
قسمت سوم :نیز با عنوان دوران کمال، به بررسی برخی مسائل دوران کهنسالی و بازنشستگی پرداخته و نکاتی را برای موی ‌سپیدان خانواده مطرح می‌کند.اهمیت خانواده در جامعه ما از کسی پنهان نیست. هم در دین، هم در قانون و هم در آداب و فرهنگ، بر شکل گیری و تحکیم آن و رعایت جایگاه و حرمتش تأکید شده است. بر ماست تا برای استحکام پایه های خانواده، آسیب شناسی و آفت زدایی آن و ارج نهادن منزلتش بکوشیم.

خانواده، شامل پدربزرگ، مادربزرگ، پدر، مادر و فرزندان است. اداره صحیح روابط بین اعضا، فرهنگی ویژه و دانایی و توانایی خاصی می‌طلبد. این مدیریت باید بگونه‌ای صورت گیرد تا هم روابط را تقویت کند و هم آسیب‌های موجود را زدوده و مانع بروز آسیبهای دیگر شود. در این بین، اهمیت آگاهی افراد از نقش و وظایفی که در دایره خانواده بر عهده دارند و اهمیت آشنایی با آداب و سلوکی که اهداف یاد شده را برآورد و اهمیت فرهنگی که بر روابط اعضای خانواده باید حاکم باشد روشن می‌شود.
کتاب‌ها، مقاله‌ها، همایش‌ها سخنرانی‌ها و فیلم‌هایی که سعی در تبیین چگونگی روابط اعضای خانواده دارند، نتوانسته‌اند آن گونه که باید از عهده آن برآیند. هر یک، قسمتی از آن را بر عهده گرفته و به برخی روابط پرداخته و از سهم سایرین غافل شده است.
استاد علی اکبر مظاهری، از اساتید و مشاورین بنام حوزه علمیه قم، که عمری را در مطالعه و مشاوره در امور خانواده گذرانده است، با توجه به همه این مطالب، اثری جدید در این زمینه پدید آورده است.
این کتاب؛ فرهنگ خانواده؛ که از قضا میلادش با سالی که نیمی از شعار آن فرهنگی است، همزمان شده است، سعی دارد به همه روابط ارکان خانواده بپردازد و آداب و فرهنگی که باید بر این روابط جاری باشد را بیان کند؛ هم در روابط همسران، هم در روابط با پدربزرگ و مادربزرگ و هم در روابط با فرزندان و حقوقشان. هرچند به همه روابط پرداخته است، اما سهم همسران را به دلیل اهمیت بیشتر، افزوده است.
این کتاب که بزرگ‌ترین اثر نگارنده آن به شمار آمده و حاصل یک عمر مطالعه و فعالیت علمی و مشاوره‌ای ایشان است، مانند یک دائرهالمعارف، به طرح موضوعاتی که لازمه فرهنگ حاکم بر خانواده است پرداخته و بایدها و نبایدها، و آسیب‌ها و آفت‌های زندگی خانوادگی را بر می‌شمرد. نویسنده علاوه بر این که از شیوه‌های اجرای بایدها و نبایدها و راهکارهای مبارزه با آفت‌ها و آسیب‌ها غافل نشده، نکته‌های کلیدی را در قالب حکایت‌هایی واقعی که از تجربه‌های مشاوره‌ای ایشان است، برای خوانندگان می‌نمایاند. ضمن این که همین حکایات، می‌تواند دلیلی مستند بر توصیه‌ها و راهنمایی‌های نویسنده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی ضد ربات/ لطفا پاسخ دهید *